Våre 8 beste tips for flere bookinger i 2019

Da har vi kommet til slutten av 2018, og enda et forrykende år for online booking, nettbutikker og reiseliv i Norge. Det er imidlertid ingen grunn til å hvile på laurbærene, så vi har derfor samlet våre 8 beste tips for å få flere bookinger i 2019.
For mange er det mye å hente på å bli bedre på det du allerede har. Tipsene våre krever derfor ikke nødvendigvis nye investeringer, men at du er mer bevisst på hva kundene dine ønsker og hvordan de handler.

Se litt på disse tallene fra Checkfront sine brukere:

  • 38% av bookinger skjer utenfor normal åpningstid
  • 37% av bookinger gjøres av kunder som handler på egenhånd
  • 58% av besøkende på en gjennomsnittlig bookingside har kommet dit for å sjekke pris og tilgjengelig, i den hensikt å gjøre en booking

1. Kjenn kunden din

Mange bedriftsledere sier fortsatt at de «tror» og «mener» at kundene er på en eller annen måte. Dette er ikke lenger nødvendig. De fleste bedrifter har fungerende nettsider, Facebook-konto, Instagram, Google Min Bedrift, Google Analytics, regnskapssystemer og mye, mye mer. Disse systemene gir deg unik innsikt i akkurat dine kunder. Hvordan de handler, når de handler og hvem de er.

Bruk derfor tid på å se på rapportene du har tilgjengelig og bli kjent med kundene dine. På den måten kan du levere enda bedre produkter og tjenester for dem. En analyse av deg selv er en god måte å starte 2019 på.

2. Kjenn systemene dine

Dette tipset henger sammen med det forrige. Når var siste gang du satte deg ned og leste siste nytt fra Facebook, Google eller TripAdvisor? Sjansene er store for at du ikke har prioritert dette i en ellers hektisk hverdag. Mange systemleverandører jobber imidlertid med deg, og tilbyr stadig ny funksjonalitet som gjør opplevelsen bedre for både deg og dine kunder.

Sett derfor av litt tid til å sette deg inn i systemene dine. Hva er mulig og hva kan gi deg et fortrinn fremfor dine konkurrenter?

3. Fortell historiene

Dette er så enkelt, men fortsatt så vanskelig. Sørg for å bruke kanalene dine til å fortelle historier og komme med tips til kundene dine. Fortell en kort historie om noen som hadde en fin opplevelse hos deg, eller forklar hvordan man best mulig kan forberede seg før man kommer på besøk.

Ved å dele innhold på dine nettsider, vil det over tid bli enklere for kundene dine å finne deg. Det som skjer hos deg må ikke holdes hemmelig.

To skilt som sier "To be continued". Illustrasjon.

4. Ta bilder

Har du noen gang skulle laget en flyer eller kampanje, men møtt på problemer fordi du mangler bilder eller film? Et knalltips for 2019 er å ta 25% flere bilder enn du gjorde i 2018. Det kommer du ikke til angre på, og alle som er interessert i din bedrift kommer til å enda mer begeistret for det du gjør.

Det trenger heller ikke å være så vanskelig å ta bilder. Det handler mest om å huske på det.

5. Ta vare på kunderelasjonene dine

Ikke glem av kundene dine etter at de har dratt. Send gjerne en hyggelig e-post hvor du takker dem for oppholdet og ber om en anmeldelse på Google, Facebook eller TripAdvisor. En kunde som akkurat har hatt en god opplevelse, er en perfekt mulighet til å skape en ambassadør for din bedrift. Send de en takk og kanskje en rabatt for dem eller deres venner hvis de kommer igjen.

I 2019 bør du huske på kundene dine og følge de opp personlig etter at de har dratt.

6. Tenk på CTA

Har du hørt om call-to-action (CTA)? Det er den handlingen du ønsker at dine kunder skal gjøre på nett. Pass på at det kommer tydelig frem på nettsiden din hva du ønsker at kundene dine skal gjøre. Farger, ordlyd og plassering spiller en vesentlig rolle for å optimalisere kjøpsopplevelsen på din nettside.

Tenk derfor på hvordan du kan gjøre det enda enklere å handle hos deg. Skille du mellom de som er på besøk for første gang, og de som kommer tilbake?

7. Oppdater e-postsignaturer, bilder og trykksaker

Selv om online booking blir stadig mer brukt, kommer det fortsatt mange henvendelser på telefon og e-post. Du kan gjøre denne jobben enklere ved å ha lenker til din bookingside og viktig informasjon i e-postsignaturen din. Det er enklere for kunden å trykke på en direktelenke enn å søke på Google.

En profesjonelt utformet signatur gir også et bedre inntrykk, enn kun et personnavn og bedriftsnavn. Gjør det litt mer spennende for kundene dine å snakke med deg.

Det kan også være på tide å bytte ut headerbilder på nettside, Facebook og TripAdvisor. Sørg for at disse stemmer med sesongen, og reflekterer de produktene du ønsker å selge.

8. Lag gavekort og rabattkuponger

Mange bookingsystemer, som Checkfront, har funksjonalitet for å lage gavekort og rabattkuponger. Dette kan være fint å ha for dine partnere, og for å få kunder til å komme igjen senere. Det blir også stadig mer populært å gi bort opplevelser i gaver.

Sørg derfor for å ha gavekort klar, slik at du kan begeistre kunder og partnere.

2019 kommer nok til å bli et veldig spennende år for deg. Vi håper du kan få bruk for tipsene våre og vokse enda mer i året som kommer. Og husk på at benzinstasjonen er tilgjengelig for deg, hvis du skulle trenge litt hjelp.

Tony Liafjell

CEO og design thinker. Tony er den hos oss som tenker mest på kundereisen og hvordan merkevare, produkter og kampanjer skal henge sammen. «Essensen med design er hele tiden å kunne gjøre det som er bra enda bedre», Tony (med en kopp kaffe).

DEL

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Del dette innlegget!

Nyeste artikler

Naturfotografi. bilde.

Noen enkle tips for å gjøre bildene dine bedre

Vi i Benzin har samlet noen enkle tips du burde ha i bakhodet, neste gang du knipser et bilde for din bedrift. Erfarne fotografer, skygg banen, dette er en hjelpeliste for de som ikke helt vet forskjellen mellom lukkertid og blenderåpning.

Les mer »

Denne nettsiden bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen mulig. Ved å fortsette å bruke nettsiden aksepterer du dette.