Hvordan vi kan bruke kunstig intelligens for å lage innhold til dine digitale kanaler

Med økende behov for effektiv kommunikasjon i den digitale verden, har bruken av kunstig intelligens for å generere innhold blitt en viktig strategi for bedrifter over hele verden. Kunstig intelligens har muliggjort automatisering av tidskrevende oppgaver og skape unike og relevante innhold på kort tid. I denne artikkelen vil vi utforske hvordan vi har benyttet oss av tekst- og bilde-AI til å optimalisere vår nettsides innhold, og hvordan vi kan hjelpe våre kunder med å implementere denne teknologien for å generere kvalitetsinnhold til sine digitale kanaler.

Kunstig intelligens (KI/AI) er i full gang med å revolusjonere mange områder i vår digitale verden, og en av de mest interessante anvendelsene er muligheten for å generere innhold. AI-teknologier, som tekstgenerering og bildegenerering, gir bedrifter muligheten til å automatisere en lang rekke oppgaver og skape unikt og relevant innhold i løpet av sekunder. Fra å generere produktbeskrivelser til å lage grafiske fremstillinger av data, gir AI en rekke muligheter for å forbedre digital kommunikasjon. For eksempel kan en nettbutikk benytte seg av AI til å generere beskrivelser for produktene sine, eller små og mellomstore bedrifter kan generere abstrakte og iøyenfallende bilder til sine sosiale medier.

Det er akkurat dette vi i Benzin valgte å gjøre når tiden kom for en liten oppfriskning til nettsiden til ett av våre konsepter Tromsø Streamingstudio. Med nye produkter og tjenester som skulle opp og fram på nettsiden hoppet vi på sjansen til å bruke kunstig intelligens for å hjelpe oss med å skape innhold. Vi har lenge lekt oss med ulike AI teknologier men nå fikk vi endelig muligheten til å benytte alt vi har lært på et reelt prosjekt.

Vi har brukt to ulike kunstige intelligenser i dette prosjektet

ChatGPT fra OpenAI for tekstgenerering

Midjourney for bildegenerering

Men før vi setter i gang er det kanskje på sin plass med en kjapp innføring i hvordan disse AI-ene fungerer

AI-teknologier som ChatGPT og Midjourney fungerer ved å bruke store mengder av data til å lære og forstå menneskelig språk og kommunikasjon. De er utviklet ved å analysere store mengder tekst, for eksempel bøker, artikler, nettsider, samtaler og meldinger. Basert på denne læringen, kan AI-systemene generere ny tekst og respondere på spørsmål ved å foreslå de mest relevante og naturlige svar. De gjør dette ved å vurdere flere alternativer og velge den som er mest sannsynlig å være riktig basert på tidligere læring og konteksten i spørsmålet.

Denne teksten er generert med ChatGPT med prompten: "Forklar med enkle ord hvordan AIer som ChatGPT og Midjourney fungerer"

Krav fra en designers perspektiv

Vi skjønte jo at vi ikke bare kunne kjøre på uten hemninger med disse kunstige intelligensene. Tekstene måtte gi mening og være faglige korrekte og bildene måtte ikke bare være illustrative men også passe vår merkevare og bildestil. Heldigvis er dette idag en smal sak for de fleste AI-er dersom du allerede er en dreven fotograf eller grafisk designer.

Ved å definere kamerainnstillinger, bildestiler, grafiske stiler eller lignende kan du ha en enorm påvirkning på bildene som Midjourney genererer. Under ser du noen av bildene vi produserte for Tromsø Streamingstudio. På nytt understreker vi at ingen av disse bildene faktisk er tatt med et fotoapparat eller tegnet av en grafisk designer. Menneskene i bildene eksisterer ikke og illustrasjonene er tegnet i løpet av sekunder.

Midjourney prompt: "Press conferense presentor talking in front of a podium, CGI, VFX, SFX, hypermaximalist, elegant, hyper realistic, super detailed, dynamic pose, photography, 8k, full body shot, wide shot...
Midjourney prompt: "2D vector illustration of a prompter. Red and dark gray color scheme"
Midjourney prompt: "2D vector illustration of makeup equipment. Red and dark gray color scheme"
Midjourney prompt: "2D vector illustration of a monitor displaying a picture. Red and dark gray color scheme"
Midjourney prompt: "Illustration, Livestream audience, arrows, red color scheme"
Midjourney Prompt: "A lighting technician on stage working, from behind, Unreal Engine, Cinematic, Color Grading, portrait Photography, Shot on 22mm lens...
Midjourney prompt: "Studio Camera recording shoot, intricate details, beautifully color graded, Unreal Engine, Cinematic, Color Grading, Editorial Photography, Photography, Photoshoot, Shot on 22mm lens, Depth of Field, DOF, Tilt Blur, Shutter Speed 1/1000, F/22, White Balance, 32k, Super-Resolution,
Midjourney prompt: "2D vector illustration of a shure microphone. Red and dark gray color scheme"
Midjourney prompt: "behind the scenes of a Product promotion in a studio, Halfrear Lighting, Backlight, Natural Lighting, Incandescent, Optical Fiber, Moody Lighting, Cinematic Lighting, Studio Lighting, ...

Så hvordan kan man bruke kunstig intelligens i digitale kanaler?

Først og fremst er det viktig å forstå at kunstig intelligens ikke er et orakel som kan og forstår alt. Det må fremdels sitte et kompetent og kreativt menneske å dra i spakene for å komme fram til det virkelig gode innholdet. I Tromsø Streamingstudios tilfelle brukte vi først ChatGPT for å generere en struktur for nettsiden hvor den kunstige intelligensen kom med forslag til sider, undersider, overskrifter og temaer den mente vi burde presentere på nettsiden. Mye av dette var jo nokså generisk, men det kom et par gullkorn ut av prosessen. Full score får den imidlertid ikke da den manglet en god del kunnskap om veldig detaljerte aspekter ved Tromsø Streamingstudio sine tjenester. Den visste rett og slett ikke nok om oss… Foreløpig…

Et veldig kraftig aspekt ved AI-er som ChatGPT er evnen til å lære. Så ettersom vi matet inn informasjon om Tromsø Streamingstudio sine produkter, fasiliteter og tjenester, desto mer håndfast informasjon hadde roboten til å kunne bearbeide og skrive om. Dette kan i dag sees på nettsiden hvor veldig mange av tekstene er basert på ChatGPT sine forslag.

Se gjerne på siden «Fasiliteter«, og «Produksjoner» hvor det er generert både tekst og bilder som samsvarer til merkevaren for Tromsø Streamingstudio.

Vår konklusjon er at ved å ta i bruk kunstig intelligens til å generere innhold sparer tid, penger og i mange tilfeller øker kvaliteten, dersom du har noen kyndige personer som vet å stille de riktige spørsmålene og skrive de beste proptene.

Trenger du nytt innhold til din nettside, facebookside eller nyhetsbrev?

Her på Benzinstasjonen står vi klare med verktøyene du trenger for hurtig, konstnadseffektivt og med profesjonalitet og din merkevare i tankene komme i gang med å skape godt innhold ved hjelp av kunstig intelligens. 

Vi i Benzin blir også å holde kurs i bruk av ChatGPT og Midjourney framover så dersom dette er av interesse må du gjerne slå på tråden!

Kjetil Gjersvold

Webutvikler, designer og historieforteller. Kjetil er vår 3D-illustratør og historieforteller. Han jobber mye med kampanjeutforming og graving i hva en merkevare eller produkt egentlig skal være. I følge Kjetil er de gode historiene noe av det viktigste for å formidle en merkevare.

DEL

Del dette innlegget!

Nyeste artikler

Denne nettsiden bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen mulig. Ved å fortsette å bruke nettsiden aksepterer du dette.