Hva er de «5 Ws and H»? Og hvorfor burde de brukes på hvert prosjekt?

Vi har ett stort fokus på "Design Thinking" og "5 Ws and H" er en veldig stor del av dette, nettopp for å oppnå de målene man setter seg i ett prosjekt, her tar vi en titt på hvordan denne øvelsen fungerer.

Begrepet 5 Ws og H refererer til de seks grunnleggende spørsmålene man bør stille når man samler informasjon eller løser et problem. Spørsmålene er:

  • Who (Hvem)?
  • What (Hva)?
  • Where (Hvor)?
  • When (Når)?
  • Why (Hvorfor)?
  • How (Hvordan)?

Målet med denne teknikken er å få et saklig svar på hvert spørsmål. Svar på alle seks spørsmålene bør gi klarhet i det spørsmålsstilleren prøver å få svar på: løsningen på et problem, svaret på et spørsmål, eller til og med den beste måten å bygge et produkt på.

 

Hvor kommer de 5 Ws og H fra?

5 Ws og H-tilnærmingen til informasjonsinnhenting oppsto som et verktøy for å hjelpe journalister med å skrive historiene sine. En vanlig regel blant avisredaktører er at journalister skal svare på alle disse seks spørsmålene i hovedavsnittet i nyhetsartiklene.

Selv om det er populært i mange yrker, omtaler vi 5 Ws og H-teknikken som «reporterens spørsmål.”

Mange journalister tror at med svarene på de 5 Ws og H, har en reporter alt de trenger for å skrive en nøyaktig og overbevisende historie. Tenk deg for eksempel at en kriminalreporter undersøkte et lokalt drap. Ved å bruke 5 Ws og H-tilnærmingen ville reporteren bruke disse spørsmålene for å finne ut:

  • Hva var forbrytelsen?
  • Når og hvor skjedde det? (Og har enten tidspunktet eller stedet forbrytelsen fant sted for å gi noen ytterligere ledetråder eller innsikt i selve forbrytelsen?)
  • Hvordan foregikk det? (Hvilken metode brukte drapsmannen? Hvor var drapsvåpenet? Hvilke andre detaljer vet vi om forbrytelsen?)
  • Hvorfor gjorde morderen det? (Hadde morderen et rasjonelt motiv, for eksempel en plan for å tjene på forbrytelsen? Eller var det irrasjonelt, for eksempel handlingen til en seriemorder?)
  • Hvem gjorde det? (Svarene på spørsmålene ovenfor vil øke reporterens sjanser til å lære denne siste delen av historien: hvem var ansvarlig?)

Som du kanskje har lagt merke til, følger denne teknikken samme type metodiske faktafunn som politiet bruker for å oppklare forbrytelser. Rettshåndhevelse bruker også 5 Ws og H-tilnærmingen.

Når bør produktledere bruke Ws og H-teknikken?

Produktledere kan bruke 5 Ws og H-teknikken for å få klarhet i et bredt spekter av problemstillinger. La oss vurdere to eksempler.

Skrive opp en brukerpersona:

  • Hvem er denne personen? (Demografisk informasjon, mål, ønsker, frykt, etc.)
  • Hva gjør de i sin organisasjon? (Jobbtittel, ansvar osv.)
  • Hvor jobber de? (Bransje, størrelsen på selskapet, geografisk region, etc.)
  • Hvordan jobber de? (Hvilke verktøy bruker de, hvilke personer og avdelinger jobber de med osv.?)
  • Hvorfor skulle de trenge vår hjelp? (Hva kan selskapet vårt tilby som gir verdi til denne personens jobb, virksomhet eller liv?)
  • Når trenger de løsningen vi foreslår? (Hvor i denne personens arbeidsflyt eller aktiviteter kan vårt produkt eller tjeneste gi svaret på deres problem?)

 

Bygge et produktveikart:

  • Hvem prøver vi å hjelpe med dette produktet? (Brukerpersonlighet.)
  • Hva er vår produktvisjon? (Stor bildeidé om produktets forventede effekt.)
  • Hvor skal vi begynne? (Prioriter hovedtemaer.)
  • Hvorfor skal vi lykkes? (Produktets mål og strategi på høyt nivå.)
  • Hvordan skal vi gjøre det? (Tildele ressurser, utvikle tidsrammer, tildele budsjetter.)
  • Når bør vi lansere? (Planlegging for den mest strategisk fordelaktige, men realistiske tidsrammen for markedsutgivelse.)

Ved å bruke 5 Ws og H-tilnærmingen kan produktledere organisere tenkning og planlegging på en logisk, systematisk måte. I tillegg, fordi den adresserer alle de grunnleggende spørsmålene til et komplekst problem, bidrar denne teknikken også til å sikre at et produktteam ikke glemmer å tenke gjennom noen større problemer før de tar strategiske beslutninger og planer på produktets veikart.

Så, ja, etter vårt syn kan og bør produktledere bruke de 5 Ws og H når det er mulig.

I Benzin har vi veldig stort fokus på  å oppnå de målene kundene har lyst å nå. Derfor når kunder ringer oss for å få starte ett prosjekt så gjennomfører vi alltid en design thinking prossess i forkant av utvikling av prosjektet til kunden.

Mats Fjellheim

DEL

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Del dette innlegget!

Nyeste artikler

Våre 8 beste tips for flere bookinger i 2019

Da har vi kommet til slutten av 2018, og enda et forrykende år for online booking, nettbutikker og reiseliv i Norge. Det er imidlertid ingen grunn til å hvile på laurbærene, så vi har derfor samlet våre 8 beste tips for å få flere bookinger i 2019.

Les mer »

Denne nettsiden bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen mulig. Ved å fortsette å bruke nettsiden aksepterer du dette.