2019 er året for podcast!

I hvertfall hvis vi skal tro IPSOS-manager Eyde Warembourg. Hva er det som gjør podcastmediet så populært, og ikke minst - hva kan bedriften din få ut av det?

Verden er i endring. Endringen har ført med seg mange nye innovasjoner for bedrifter, deriblant innen markedsføring og medieproduksjon. Flere aspekter ved å ha en bedrift er i stadig forandring, og bringer med seg nye kunde- og markedskrav. Derfor er det viktig å hele tiden kunne ta inn over seg innovasjonen i samfunnet for å holde seg «flytende» i et stort hav av konkurransedyktige konkurrenter.

Hva er en podcast?

Podcaster har tiltrukket seg stor popularitet over årene. En podcast er et sett med digitale lydfiler som er tilgjengelige på internett for nedlastning eller streaming. Lytteren kan abonnere på podcasten på en av de forskjellige strømmetjenestene som Spotify, Soundcloud eller Apple sin egen podcastapp, og hele tiden få beskjed om når en ny episode er publisert. I Norge har podcasten hatt et skikkelig oppsving i 2018 og 2019. Tall fra IPSOS viser at 49% av nordmenn mellom 18-29 år hører på minst en podcast årlig, mens tallet er 40% for de mellom 30-39 år. Omtrentlig hører 1,3 millioner nordmenn minst én podcast i måneden!

Flere og flere bedrifter tar i bruk podcaster for å tiltrekke seg nye kunder, beholde lojalitet til nåværende kunder og ta en større bit av markedsføringskaka. Det er et kraftig markedsføringsverktøy! Folk hører mest på pocaster mens de reiser, går seg en tur eller driver med matlaging eller annet husarbeid. Radioens tid svinner hen, mens podcasten har blitt det nye mediet på mobile enheter. Den økte bruken av mobiltelefoner sies å skylde den eksplosive veksten til podcaster. 

Så hvorfor har ikke din bedrift tatt i bruk fordelene av en podcast ennå?

Hvordan gå frem for å lage en podcast?

Å åpne seg selv og bedriften opp i podcastuniverset er litt som å åpne Pandoras eske. Før du har gjort det selv, har du ingen anelse om hva du kan forvente. Det betyr dermed ikke at du kan bli kvitt problemene før du går live. Forvent en bratt læringskurve i begynnelsen, men vær klar til å utforske teknologien før podcasten launches helt. Du åpner ikke et bakeri uten å ha minst et kakestykke klart, og du trykker ikke «Publiser» før du har laget en plan. 

1.

Lag en sjekkliste med det mest grunnleggende

Hvilken målgruppe skal podcasten din nå ut til? Hvordan ser årshjulet til bedriften ut? Alt dette må vi ha på plass før vi kan begynne med den artige biten – selve produksjonen. 

 

1.
2.

Sett opp et showformat

Hvordan skal episodene være? Noen podcaster har gjester og inneholder intervjuer som skaper det meste av innholder, slik som Tromsø-podcasten BYNN. Andre podcaster har en eller flere faste programledere som diskuterer et nytt tema hver gang, eksempelvis den populære Konspirasjonspodden. 

2.
3.

Utnytt nettverket ditt

De 10 første episodene setter tonen for enhver podcastlaunch, så sørg for å ha gode temaer eller engasjerende gjester for å ikke miste lyttere. Bruk ansatte i bedriften eller relevante mennesker i bedriftens og ditt eget nettverk for å bidra til at oppstarten av podcasten går smooth.

3.
4.

Følg med på lytterantallet

Hva er et rimelig antall nedlastninger for å markere «suksess»? Dette er individuelt. Som i all markedsføring er det viktig å holde et øye på antall mennesker som er interessert i innholdet ditt. Begynner du å se en vedvarende nedgang i antall lyttere? Gå tilbake til start og still deg de vanskelige spørsmålene som igjen kan hjelpe deg med å dytte podcasten på riktig spor igjen.

4.
5.

Produser kvalitetsinnhold konsistent

Blir det en dårlig episode en gang i blant? Selvsagt. Og hvis du har planlagt godt og har bra innhold i sekken, kan du ikke unngå å publisere den i vente på en bedre episode. Før du gjør podcasten offentlig er det lurt å ha flere episoder i bakhånd. På den måten har du alltid en bufferzone å falle tilbake på – skulle innholdet være manglende.

5.

Linneær TV er på vei ut, og det samme er linneær radio. Podcasten har bidratt til å skape en ny æra og ny plattform for både markedsføring, underholdning og kunnskapsutveksling. Med over 1,3 millioner unike norske lyttere hver måned når man ut til en stor del av kundemassen, samtidig som bedriften får prøvd seg på nye utfordringer og holder seg «on top of the game». For selv om podcast har blitt et veldig populært medie raskt, er det mange som ennå ikke har turt å ta steget inn – spesielt her i Nord-Norge. Det betyr at det sitter utallige mennesker i kulda, sultne etter nytt podcastmateriale å høre på på vei til jobb. Kanskje det blir din?

Lag podcasten med Benzin!

Vi hjelper deg med å lage podcast. I dag sitter vi på splitter nytt podcastutstyr og et innspillingsrom som bare higer etter å bli brukt. Vi kan føre deg gjennom hele prosessen, fra å definere målgruppe til å markedsføre julespesialen dere spiller inn. Hos oss har vi lydteknikere, digital markedsfører, grafiske designere og innholdsprodusent som tar dere gjennom hele podcastløpet. Hold deg på toppen av kundefjellet og stå synlig utover hele Norge med oss i Benzin!

Kjetil Gjersvold

Webutvikler, designer og historieforteller. Kjetil er vår 3D-illustratør og historieforteller. Han jobber mye med kampanjeutforming og graving i hva en merkevare eller produkt egentlig skal være. I følge Kjetil er de gode historiene noe av det viktigste for å formidle en merkevare.

DEL

Del dette innlegget!

Nyeste artikler

Denne nettsiden bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen mulig. Ved å fortsette å bruke nettsiden aksepterer du dette.