Hvordan tilpasse din digitale markedsføring under COVID-19 og andre kriser

Vinter Borge, markedsfører og designer ved Benzin, med munnbind foran en masse markedsføringsikoner.
Ser du etter å spare penger i krisetider? Å kutte ned på markedsføringsbudsjettet er en kortsiktig fiks som kan gi langvarige konsekvenser - juster heller på strategien for å få så mye ut av markedsføringen som mulig.

Nå er vi i en veldig spesiell periode der bedrifter gjerne kutter markedsføringsbudsjettet og trapper ned i annonseringen. Dette er forståelig fra et ståsted, men er ofte unødvendig og skadelig i det lange løp. Vi mener at man fortsatt kan ha nytte av digital markedsføring i krisetider – ja, faktisk at det gir en unik mulighet for de som tør.

Samtidig som at bedrifter snur seg fra digital markedsføring, så ser vi at folk bruker mye mer tid på nett, i sosiale medier, og på digital underholdning som YouTube og blogging.

Dette betyr at du vil oppleve at du har mindre konkurranse, noe som betyr at det er enklere og raskere å få resultater – og ofte billigere, som vi ser innen betalt annonsering.

Ved å tilpasse din markedsføringsstrategi til situasjonen, samt gjøre noen andre enkle steg for å forbedre erfaringen til kunder, har du en gyllen sjanse å øke synligheten til din merkevare og møte kunder der de er.

  1. Justere markedsstrategien
    Fokuser på produsere høykvalitets innhold, øke synligheten, og styr bort fra aktiviteter med lav verdi og innvirkning
  2. Bruk betalt annonsering
    Få en fordel over konkurrenter som ikke drar nytte over billigere annonsering i Google, Facebook og LinkedIn
  3. Vær serviceinnstilt
    Fokuser på god service for å beholde eksisterende kunder
  4. Lag en side for Ofte Stilte Spørsmål
    Avlast support ved å legge ut en lett tilgjengelig liste med spørsmål og svar på nettsiden og i sosiale medier
  5. Hold bedriftsinformasjon oppdatert
    Legg ut nyheter om endrede åpningstider, adresse og kontaktinformasjon
  6. Vær en ærlig støttespiller
    Unngå å utnytte situasjonen og vis at du er til å stole på også i krevende situasjoner

1. Juster markedsføringsstrategien for situasjonen

Først og fremst foreslår vi å fokusere markedsaktiviter mot å produsere høykvalitets innhold og bort fra aktiviteter med lav verdi og innvirkning. Innholdsproduksjon har alltid vært en super måte å få besøkende på nettsiden, bygge opp troverdighet, og oppmuntre til kjøp, og dette gjelder enda mer nå som folk bruker mye mer tid på nett og underholdning. Gi de det de vil ha av underholdning, informasjon, og innhold, gjerne på plattformene de befinner seg på.

Eksempel på dette kan rangere fra noe så simpelt som å dele relevante og interessante innlegg på Facebook og Twitter, til å skrive artikler, produsere podkast og legge ut videoer på YouTube. Merk også at «høykvalitets innhold» ikke nødvendigvis betyr at videoen du lager må være skutt med et Canon 9001 Ultra Super kamera på 200,000 kroner, men at videoen (eller artikkelen, innlegget, eller podkastet) gir en verdi til den som ser den.

 

 

Du kan også gjenbruke innhold  på forskjellige måter for nå ut til kunder på nye måter og i nye kanaler!

  1. Gjorde en bloggartikkel det bra? Gjør det om til en infografikk
  2. Skriv en FAQ-artikkel med dine kunders mest vanlige spørsmål
  3. Oppdater gamle artikler med ny informasjon – og del de igjen på sosiale media og i nyhetsbrev!
  4. Har du en guide? Lag en video med steg-for-steg instruksjoner og legg den ut på YouTube
  5. Dra ut sitater fra annet innhold og del de på sosiale medier

Dette er spesielt bra for å spare ressurser ettersom det er innhold du stort sett allerede har, og bare presenteres på en annen måte.

Gjenbruk innhold ved å gjøre det om til en annen type media.

2. Bruk betalt annonsering for økt ROI

I tråd med å endre markedsstrategien og produsere høykvalitets innhold, ser vi også en større positiv effekt fra betalt annonsering enn før coronaviruset traff.

Dersom du ser organisk trafikk falle, kan du ta igjen tapt synlighet ved å strategisk bruke betalte annonser. Faktisk burde du gjøre det uansett – ettersom investeringsavkastningen på det har økt 75%, fra 131kr til 153kr per 100kr brukt! Det er altså blitt mer lønnsomt å annonsere digitalt. Hvem skulle trodd?

Nå skal det sies at konverteringer også har falt for de aller fleste bransjene, utenom farmasi, mat, helsetjenester og media.

Det betyr at annonsene kanskje ikke gir de umiddelbare resultatene du skulle ønsket, men husk at det er verdi i at folk ser de og blir bevisst over at du finnes. «Mere-exposure» effekten er et fenomenet der forbrukere får en preferanse for produkter eller tjenester bare fordi de er velkjent med dem.

Annonseringen er ikke forgjeves, bare husk at du må være tålmodig, tenke langsiktig og fokusere på å holde merkevaren synlig, slik at det er deg folk først tenker på når de trenger dine tjenester eller produkter.

Så hva er det vi i Benzin gjort i disse coronatider?

I Google Ads har vi flyttet adspend-budsjett fra søkekampanjer, til bannerkampanjer og videokampanjer på YouTube – som er perfekt for å vises til flere personer og øke merkevarebevissthet.

Bannerannonser inneholder bilder og tekst og vises i Google’s (og andre annonseringsverktøys) partnernettverk, som kan være alt fra blogger og nyhetssider, til mobilapper og i folks gmail-konto. Videoannonser kan kjøres foran eller i YouTube-videoer.

Banner- og videoannonser koster ofte en tiendedel mindre per visning enn en lignende søkeannonse i Google søk, og vises derfor mange flere ganger enn en søkeannonse med det samme budsjettet.

I tillegg blir de synlig foran mange flere personer, gjerne de som aldri har hørt om dine tjenester/produkter før. I motsetning til en søkekampanje i Google, som vises etter at en person har søkt på noe (f.eks. «kur for tørt hår»), så vises banner- og videokampanjer også til de som ikke nødvendigvis har utrykt et behov (f.eks. når en person ser på skjønnhetsvloggere på YouTube, og får opp en annonse for hårpleieprodukt).

På denne måten planter du en tanke – en bevissthet rundt at ditt produkt finnes, og at det er der når de trenger det. 

Vurder også å bruke remarketing-kampanjer. Remarketing-kampanjer går ut på å markedsføre mot personer som allerede har vært i kontakt med bedriften din. Kanskje har de besøkt nettsiden, sendt deg en skjemahenvendelse, eller har ellers vist spesiell interesse i hav du har å tilby. Disse personene er mer sannsynlig å konvertere, og til en billigere penge enn en person som aldri har hørt om deg før!

Data og grafikk hentet fra neilpatel.com
Bannerannonser inkluderer bilde, tekst, og gjerne en knapp som peker til din nettside.
Bannerannonser inkluderer bilde, tekst, og gjerne en knapp som peker til din nettside.

"Mere-exposure" effekten er et fenomen der folk foretrekker produkter og tjenester bare fordi de er velkjent med de. Nå er det på tide å utforske lave kostnadsteknikker som holder merkevaren deres synlig foran potensielle kunder på jevn basis.

3. Vær serviceinnstilt og hjelp til

«Word of Mouth»-markedsføring (også kalt WOM-markedsføring, eller jungeltelegrafen) er når forbrukere snakker om et virksomhets produkt eller tjeneste til vennene sine, og er en av dine mest effektive markedsførings-verktøy.

Nå er det er spesielt viktig med god service hos eksisterende og nye kunder for å oppmuntre til positiv omtale rundt din bedrift. Ved å gi gode opplevelser og strekke deg ekstra langt bygger du opp tillit blant forbrukere.

Én kunde med en dårlig erfaring eller et uløst problem kan fort gi din bedrift et dårlig omdømme, så vær beredt til å svare på dårlige omtalelser i sosiale medier og bedriftsoppføringer (f.eks. Google Min Bedrift, TripAdvisor, osv.)

To apekatter.
"De er veldig dyktige, de der på Benzin." "Åja? Kanskje jeg burde stikke innom."

WOM-markedsføring er en av de kraftigste annonseringsformene da 92% av forbrukerne stoler på vennene sine over tradisjonelle medier.

4. Lag en side for Ofte Stilte Spørsmål

Dersom du merker du får mange av de samme spørsmålene gjennom support kan du ha nytte av å lage en FAQ, eller Ofte Stilte Spørsmål.

En FAQ burde du ha uansett, men i tilfelle du ikke har det er det bare å notere seg spørsmål du får ofte eller kan forestille deg er viktig for folk som besøker nettsiden din. Litt arbeid med dette i forkant kan spare deg masse tid og energi i det lange løp.

En FAQ bør være:

  1. Enkel å finne
  2. Enkel å navigere seg gjennom
  3. Enkel å forstå

Har du en fra før av bør du forsikre deg at spørsmål om krisesituasjonen er enkel å finne. Gjerne legg de til nær toppen.

Har du en Facebook-side for din bedrift, kan det hende at Facebook spør deg om du vil lage automatiske svar til vanlige spørsmål i din Facebook Messenger chat.

Facebook vil be deg om å sette opp ofte spurte spørsmål.
Facebook vil be deg om å sette opp ofte spurte spørsmål.

5. Hold bedriftsinformasjon oppdatert på nettsiden, i sosiale medier og bedriftsoppføringer

Desverre er det altfor mange bedrifter som har problemer med å holde informasjon oppdatert på tvers av kanaler. Gjerne gjelder det åpningstider på helligdager, men også adresse og kontaktinformasjon.

Selv har jeg Googlet bedrifter og følt meg usikker… gjelder denne åpningstiden også for andre pinsedag? Hva med

Så bare det å anerkjenne situasjonen kan forsikre og berolige en person at informasjonen er oppdatert.

Google Min Bedrift vil spørre deg om å legge ut oppdateringer eller endre åpningstider i dashbordet.
Google Min Bedrift vil spørre deg om å legge ut oppdateringer eller endre åpningstider i dashbordet.

Hvordan holder jeg min Google Min Bedrift-oppføring oppdatert?

Din Google Min Bedrift-oppføring er som oftest det første som dukker opp når folk søker på din bedrift, så det er kjempeviktig at den representer bedriften på sitt beste og at all informasjon er riktig!

6. Vær en ærlig støttespiller

Plasser dere som en bedrift som bryr seg – men ikke gjør det bare for økonomiske grunner! Folk er smart, skeptisk og har lengre hukommelse og er mindre merkevarelojal enn før, og de ser rett gjennom uærlige påstander!

Vis empati og vær autentisk i hvordan dere samhandler med andre bedrifter og folk rundt dere. Å gi tilbake til samfunnet og sette pris på andre kan også gå en lang vei, men omfanget av det er så klart helt spørs hva som er mulig for deg i din situasjon.  

Så lenge du gjør det klart at du ikke bare prøver å utnytte Coronavirus-situasjonen.

 

Det er ikke så enkelt å vite hva man burde gjøre i krisetider, men dette budde ha gitt deg en pekepinne på hva som er best for akkurat din bedrift.

Vi i Benzin ønsker dere lykke til med markedsføringen og er alltid tilgjengelig med bistand når dere trenger det.

Vinter Borge

Webutvikler og illustratør. Vinter er vår illustratør og Google-hode. Hen jobber mye med visuelle historier og hvordan du kan bli mer synlig på Internett. Her er Google hens fremste verktøy og å forstå hva som faktisk skjer når de er i kontakt med deg.

DEL

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Del dette innlegget!

Nyeste artikler

2019 er året for podcast!

I hvertfall hvis vi skal tro IPSOS-manager Eyde Warembourg. Hva er det som gjør podcastmediet så populært, og ikke minst – hva kan bedriften din få ut av det?

Les mer »

Denne nettsiden bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen mulig. Ved å fortsette å bruke nettsiden aksepterer du dette.