Hvordan er den beste kjøpknappen?

En rekke skisser av nettsider i forskjellige farger
De aller fleste som arbeider med nettsider er enig om at nøkkelen til suksess er konvertering; å konvertere besøkende og brukere til følgere eller kunder.
De aller fleste som arbeider med nettsider er enig om at nøkkelen til suksess er konvertering; å konvertere besøkende og brukere til følgere eller kunder. Utformingen av handlingsknapper (call-to-action) som «KJØP», «BE OM TILBUD», «BOOK NOW» eller «LAST NED GRATIS», er derfor viktig for å skape handlinger og oppnå målsettingen med nettsiden.

Hva vil du gjøre?

Design og navngivning på handlingknapper er underordnet det faktum at vi må vite hva vi ønsker de besøkende på vår nettside skal gjøre. Mange etablerer nettsider uten å tenke gjennom hva målsettingen skal være. Når en butikkjede åpner en ny fysisk butikk, har de mål for resultat, omsetting, varelager og besøkende. Dette er mål som også burde være med på nettsiden.

Ved å ha tydelige, kvantifiserte mål for nettsiden, kan vi være tydelig på hvilke handlinger vi ønsker fra våre besøkende og begynne å utforme opplevelsen deres deretter. Skal vi selge noe? Skal vi be de besøkende ta kontakt eller be om tilbud? Målsetting, handling og hensikt bør være styrende for nettsiden (hele tiden!).

Plassering er viktig

Plasseringen av handlingsknappene er viktig for brukeropplevelsen. Når du har definert hensikten med nettsiden din, og handlingene du ønsker dine besøkende skal utføre, så er det viktig at dette oppleves som brukervennlig. Plasser knappene lett synlig med luft rundt. Husk også å sjekke dette på ulike plattformer og nettlesere, slik at du er sikker på at brukeropplevelsen er optimal for alle typer brukere.

Hvor viktig er fargevalg?

En klassisk debatt når det kommer til kjøpknapper eller handlingsknapper er fargevalg. Her strides de lærde og enkelt sagt så finnes det ikke ett enkelt svar. Forskning på kjøpsatferd og konsumentatferd har vist at farger kan gi en rekke ulike assosiasjoner. Se for eksempel på infographicen under som viser følelser i forhold til farger og merkevarer.
 
Mange foretrekker gjerne grønn eller rød for kjøpsknapper, siden dette er farger som gir assosiasjoner til vekst, miljø, styrke og handling. Enkelte mener også at en spesiell farge alltid er best. Spørsmålet blir da hvorfor ikke alle knapper i verden har samme farge?
 
Svaret er at det ikke er så enkelt. Farger har ulik betydning rundt om i verden. Hvis hensikten er å skape oppmerksomhet og synlighet, så må kontekst, design og fargene rundt knappen også tas i betraktning. Barn kan også ha ulike assosiasjoner til farger enn voksne, hvor barn gjerne liker enda sterkere farger enn barn og forskjellene mellom kjønn kan være større (Boyatzis & Varghese, 1994). En undersøkelse av Joe Hallock fra 2003 viste hvilke farger vi kan anta at kvinner og menn i vestlige land foretrekker. Resultatet av undersøkelsen kan du se under (kilde: Helpscout).
Forskjellige merkevarer og fargene de bruker, f. eks, Coca Cola og rød, Facebook og blå
Kilde: Business Insider, 2014
Blå er den mest likte fargen blant både menn og kvinner med 57 og 35% henholdsvis, mens brun er den minst likte med 27 og 20%..
Klikk for større bilde

Generelt så kan vi si at blå er en godt likt farge, mens vinrød og brun ikke er så godt likt. Det er også noen skiller mellom kjønnene, noe som kan ha betydning avhengig av hvem vi ønsker å kommunisere til. Bildet er imidlertid komplekst og det er andre faktorer som livserfaring og fargeblindhet, som gjør at vi må tenke bredere enn kun på fargevalg.

Det viktigste er kanskje ikke hvorvidt knappene på nettsiden er blå, rød eller grønn, men om de skiller seg klart ut i designet. For eksempel hos Checkfront eller Senja Husky Adventure så er handlingsknappene røde mot en hvit og blå bakgrunn (se bildene under). På den måten er det enklere å lede brukere mot hensikten med nettsiden, og gjøre enklere for dem å oppnå det de ønsker.

Det er vanskelig å bevise at en type knapp eller farge er best. Det er selvsagt mulig å gjøre tester før og etter (A/B-testing), men situasjonen kan som nevnt være mer kompleks enn man tror. Her er to ting du kan tenke på for å optimalisere handlingsknappen:

  • Typografi: Er font lett å lese og skriftstørrelsen stor nok?
  • Kontrast: Skiller fargene på knappen seg tydelig fra resten av siden?
Forsiden til Senja Husky Adventure, en reiselivsbedrift, der kjøpsknappen er rød.
Forsiden til Senja Husky Adventure, en reiselivsbedrift, der kjøpsknappen er rød.
Oppsummert så er det en rekke grep vi kan gjøre for å skape interesse for handlingsknappene på nettsiden. Det er så å si umulig å påstå at noen knapper, fonter eller farger er bedre enn andre. Det handler imidlertid om å skape synlighet og interesse slik at du kan oppnå dine målsettinger.

Tony Liafjell

CEO og design thinker. Tony er den hos oss som tenker mest på kundereisen og hvordan merkevare, produkter og kampanjer skal henge sammen. «Essensen med design er hele tiden å kunne gjøre det som er bra enda bedre», Tony (med en kopp kaffe).
DEL
Del dette innlegget!

Relaterte artikler